Julmyspyntdebatt

Jag tror att det kommer att bli en fin jul i år.
Nu är det väldigt mycket snö utomhus, eller egentligen var det inte så värst mycket snö. Jag var nämligen ut och mätte det alldeles nyss, det ser bara mycket ut.


Lokalt snödjup, Unbyn: 200mm

Men det är dock under progress ty det snöar alldeles abundant med snöflingor stora som russin (dock väldigt platta russin, men i alla fall) över nejden och det bådar gott för den julstämning som har kommit att infinna sig de senaste två veckorna.
I vårat hus vet man nämligen inte riktigt när det börjar bli jultider ty min kära mor tycker så mycket om att julpynta att hon inte kan vänta till första advent (som råkar vara idag) utan kan börja ta fram julgardiner och baka lussekatter redan en och en halv vecka innan första advent.
Det är så nedrans mysigt med jul och snö och att köpa julklappar och allt vad nu julen innebär, det enda som är lite jobbigt är att man måste sitta och pressa i sig en överväldigande mängd julmat och att julaftnarna brukar vara ganska tråkiga och långdragn för min del då jag inte har någon jämnårig i min släkt. Den närmaste är min syster som är tre år yngre.
Vi pratade om julen på skolan i veckan och det kom att bli en lite hetsig debatt huruvida man får ha en färgglad gran eller om den måste vara grön och ifall man får tjuvstarta med julförberedelserna.
Jag har som inga invändningar mot att faktiskt ta fram julkänslan lite i förväg, det känns bara som att vissa människor anser att det är tabubelagt att pynta och baka innan första advent och att ha en annan färg på granen än grön, och som om det inte vore nog att vi har en plastgran!
Jag menar, det är ju verkligen inte jul om man inte har en RIKTIG gran!

Jag säger att det inte spelar någon roll vilken färg granen har eller vilken färgskala pyntet och gardinerna och allt annat har under julen, bara man har en gran i plast eller riktig, grön eller svart, julstjärnor och kanske en eller annan tomte och ängel.
Allt behöver inte vara så jäkla traditionellt. Bättre att göra julen på sitt eget sätt och som man tycker om än att göra på samma sätt som alla andra och som på TV och som man alltid har gjort.
Nej, när jag skaffar egen lägenhet ska jag göra min jul till min alldles egen och jag ska inte bry mig om några julkonservativa muppar tycker att jag är korkad som inte vill ha en traditionell jul.

Nä, nu ska jag nog gå och städa och göra det myspysigt i mitt rum, låta mina pelargoner somna in för vintern så att de kan vakna till våren som nya små storisar.
Nåja... So long, suckers!

Hustles
Hustlat av: Jonna

Mamma tycker att man ska ha bara rött och grönt, jag tycker däremot att det är fint med alla färger som finns.. samtidigt :)

2008-11-30 @ 15:36:23

Hustla här:

Namn:
Vill du bli memorerad?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Din hustle:

Trackback
RSS 2.0